My Other Side of Head (Creative Writing, poetry etc))

Tuesday, March 9, 2010

Ayam Tandoori, From Hero to Zero

Tiba-tiba jer semangat aku berkobar-kobar untuk menulis dalam bahasa melayu (rojak)
Puas dan lancar he he he.
Esok aku kena pergi training "Best Practice in Warehouse Management" kat E&O Hotel.
Ya lah, yang 6 bintang tu. (Jangan jealous!)
Mahal siot, 2 hari training, RM 900.00

Nanti aku nak buat food review sikit.
Lunch time makan buffet kot.
Aku dah roger F&B manager, pasal nak buat review.
By the way, Executive Chef kat situ is my ex colleague at one of the 5 stars hotel.
(Anak sulung aku pun kerja kat situ)
It was long time ago, tetapi pengalaman aku sebagai food taster untuk Royal dan VIP guest, cukup untuk buat modal bagi chef-chef ketaq lutut. (aku perasan!)

Baru-baru ni aku menteke kat salah satu restoran nasi kandar yang terkenal di Pulau Pinang.
Kalau kategori rempah ratus yang garang, restoran ni kira Top 3 lah.
Aku dan anak bongsu, Aesya suka makan Ayam Tandoori kat situ.
Awek aku tak order, kami share 2 set, makan 3 orang, sep tul! 
So, kami pun orderlah dua set.

Macam kenal jer, restoran mana ni ya?

Setibanya pesanan, aku dapati ayam itu ayam yang recycle.
Maksudnya, ayam yang dah lama dipanggang.
Dagingnya dah kering.
Aku makan jugaklah sebab dah order.
(Memang sah, kureng sedap.)
Lagipun aku tak ada mood nak komplen.
Boring-boring.
Hai Tandooriku, indah rupa dari rasa. 

Lain kali aku nak makan Ayam Tandoori kat Restoran Kapitan lah.
Setakat ni, belum pernah aku dikecewakan oleh Tandoori Kapitan.
Walaubagaimanapun, esok aku ada motivasi yang tinggi sebab nak review 6 bintang punya.
Tak sabar ni...!!!

14 comments:

  1. ayam tandoori? tak nmpk rupa ayam pon? yg ijau2 tu mender?

    ReplyDelete
  2. bestnye keje pak mertua, test2 mkn...
    pak mertua suka letak gambar makanan, haish lapo2...seb bek taip kat situ tak sedap...wawawa

    ReplyDelete
  3. rainoserez,
    hujan arr..ada org nyanyi kut?
    ayam x nmpk ek..sbb depa pi potong..
    mmg kuang asam betoi.
    tokseh makey

    ReplyDelete
  4. rina,
    ada side effectnya menantuku oii,
    test2 makan, perot dah extend ke depan..
    ahaks!!
    mmg x sedap sbb ayam dah lama punya la..

    ReplyDelete
  5. oh, patutlah gambar kat header di atas tu pak mertua sorok perut...hakhakahkahk..jgn mara pak mertua, nanti xawet muda..hakhakha

    ReplyDelete
  6. rina,

    ishh-ishh lawak-lawak,
    (sorok perut sambil melukis dengan mulut di atas sutera thai..)

    Kadang-kadang sorok gak perut tp boleh dlm 40 saat (tahan nafas) jer pastu kembali boroi..huhu

    ReplyDelete
  7. nasik beriani dia power kan mike?
    malam last kat penang.. kawan teman bawak..
    katanya... one of the best kapitan nie...

    sambil makan tu, teman kesat2 ayormata...
    terharu... ngape le dema tak niaga kat tapah!
    huhu!!

    ReplyDelete
  8. tuan kulop,
    kena maila penang slalu,
    sbb kapitan xdak kat tapah..
    kat bandar perda bukit mertajam ada lagi satu cawangan..,
    betui tu briyani dia powerrrr!!

    ReplyDelete
  9. nasik briyani kapitan kat tanjong,mmg sedap..kalah suma kapitan tmp2 ln.....makan sampai tgolek....bla nk p makan nasi kandar kg melayu,nasi+daging+teloq rebus+kuah campur...peh..ciak siang ka bear la...

    ReplyDelete
  10. Anonymous yg kukenali,
    bila u nk blanjer I mkn kat nasi kandaq kg melayu..
    mleleh la ayaq liuq ni.
    tension-tension..

    ReplyDelete
  11. nasik briyani kapitan mmg sdap...my 1st time try nsik briyani tu with one of my closest fren...p bukak posa kt situ..mmg layan ah mkn kt situ...tandoori pon sdap gk kt situ...

    ReplyDelete
  12. wah F,
    sedap kan makan kat situ.
    setuju..!!

    ReplyDelete
  13. mmg sdap pon..xdpt disangkal lg..

    ReplyDelete
  14. ada lagi satu restoran kat bt ferringhi sedap,
    tarbush...org ckp sedap.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.