My Other Side of Head (Creative Writing, poetry etc))

Thursday, January 7, 2010

The Best Nasi Kandar in Penang


Makanan Penjaja Penang adalah yang terbaik!!
Citarasa masakan Penang memang sentiasa melekat di hatiku.
Jika keluar negara, perkara pertama yang aku buat semasa balik ke Penang ialah cari Nasi Kandar untuk melepaskan gian.
Apa yang membuatkan makanan Penang best ialah pilihan yang banyak, masakan Melayu, Peranakan, India dan Cina/Hokkien.
Nasi Kandar memang tidak dapat dinafikan boleh mendatangkan gian.
Mungkinkah kerana kas-kas?
Atau kena mandrem power?
Atau apa-apa jelah, yang penting Nasi Kandar memang kegemaran ramai.
Aku dah try hampir semua nasi kandar kat penang.
Maklumlah dari zaman sekolah sampai sekarang ni, dah lama tu.
Macam-macam cerita yang aku dengar tentang nasi kandar.
Member aku kerja tukang masak kat kedai nasi kandar di Georgetown cakap, dia pernah recycle kari sampai 6 bulan lebih! Owhh!
Memang sah tokey dia pandai maksima sumber, tapi kurang beretika.
Tapi ok apa. Orang buat 'cheese' peram sampai berpuluh tahun, naik kulat, takpa pun.
Ada satu nasi kandar ni aku makan dari tahun 1986 sampai sekarang, memang best.
Rasa rempah ratusnya tak garang sangat.
Semua kari dia 'mild' saja tapi best sangat.
Kalau letak kuah banjir pun tak akan muak punya.
Rasa memang lain dari kebiasaan.
Depa guna daging tempatan.
Harga berpatutan (portion dia klasik style dan besar sikit)
Memang best of the best. Killer!!
Itulah Nasi Kandar Kampung Melayu.
Aku bagi 5 bintang untuk kategori nasi kandar kepada Nasi Kandar Kampung Melayu yang beralamat di Blok A, Flat Kampung Melayu,
Ayer Itam,
11500 Pulau Pinang.
Korang google map lah, cari sendiri.
Business hour-6.30 pagi sampai 12.30 tgh.
Kalau lambat hampa tengok orang cuci periuk jelah.
Selamat mencuba.

8 comments:

  1. aiyoh..sdap sgt ka??kna p try...tp xtau kt mna...nnt cek google ek...pastu ajak kwn2 rpt p mkn tang tu...hopefully btoi r apa yg u kata tu...br bley bg bintg..

    ReplyDelete
  2. Sedap wooo..rembaih sampai x panggung kepala.

    ReplyDelete
  3. uiks! ada share ka? promote sakan nmpk?

    ReplyDelete
  4. mana ada..saya kan makan king..jadi sya rekemen yang terbaek dari ladang

    ReplyDelete
  5. Betoi..ari 2 dh try memang sedap..idup nasi kandar kg melayu..

    ReplyDelete
  6. hahah ni mcm yg ari tu pi ngan saya ni...hahaha
    MJN apsal la ko taruk anonymous. Seb bek sy x ngumpat MJN...HAHAHAHA

    ReplyDelete
  7. sedap sgt la tu nasi kandar kg melayu ek?
    nasi kandar sdp sbb rempah ratus die kot.
    ditambah dgn the way all lauk pauk presentation,nmpk panas2 n kaw sedap!slrppp

    ReplyDelete
  8. Amad trima kasey sbb singgah sini..
    nasi kandaq kg melayu kena try sure pastu dok tringat slalu. Bayangkan saya kena dari umoq 16 sampai 40 tak jemu2 lagi..mmg terbaek!!

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.