Aku terbaca kisah kemalangan perahu naga di Pulau Pinang semalam.
Aku turut bersedih di atas kejadian yang menimpa pelajar dan guru mereka.
Kemalangan telahpun pun berlaku dan kesedihan ahli keluarga terlibat tidak dapat dikurangi.
Menuding jari tidak akan menyelesaikan masalah.
Kemalangan terjadi menimbulkan keinsafan tentang pentingnya persediaan dan latihan menghadapi kemalangan.
Di dalam engineering ia dipanggil FMEA (failure mode early analysis)
Proses yang membuat jangkaan berlakunya kegagalan dan tindakan mencegah kesilapan.
Dalam perkataan mudah, early detection of possible problem and action to prevent it.
Di dalam industri pembuatan, risiko kegagalan akan meningkatkan kos operasi dan mengurangkan margin keuntungan.
Ia adalah risiko kepada perniagaan.
Oleh kerana ia melibatkan survival sesuatu perniagaan, jadi FMEA begitu dititikberatkan di dalam operasi pembuatan.
Di dalam aspek keselamatan sukan dan rekreasi air khasnya kita patut mengaplikasikan FMEA.
Sukan air khasnya adalah sukan berisiko tinggi kerana sifat air itu sendiri adalah alam semulajadi yang kekuasaan dan impaknya tidak dapat dijangkakan dan tidak dapat dikawal.
Kejadian Tsunami, telah membuktikan bahawa kekuatan air sebagai pemusnah itu tidak dapat dijangka dan dikawal.
Aku sendiri walaupun pandai berenang, pernah lemas sebanyak 2 kali di laut kerana keadaan air yang nampak tenang tetapi arus di bawah begitu kuat.
Sebanyak mana staminapun, kita akan kejang selepas dikalahkan oleh arus bawah yang deras.
Syukurlah umur aku masih panjang kerana diselamatkan rakan dikejadian pertama dan dikejadian kedua terjumpa cebisan fibreglass hanyut dan menjadikannya pelampung.
Dengan mengadakan FMEA dan mengambil worst case scenario sebagai benchmark, kita mungkin dapat meminimakan kecederaan dan kehilangan nyawa.
Pihak yang menganjurkan sukan berisiko tinggi wajarlah menggunapakai FMEA sebagai standard operasi mereka.
"Puisi Merdeka" *
-
*“Puisi Merdeka”*
Karya: Ibnu Din Assingkiri
I.
Kipas syiling jenama Pensonic berputar laju. Tolok kawalan diset pada angka
lima, namun hanya angin panas b...
10 years ago
Buat keje bukannya nak pikiar...lembap...bodoh dah tau x dak ilmu tebal..pakai la life jacket..kalau x dak x yah la naik...Udd..
ReplyDeletehahah kalau smua pkai life jacket..mungkin masih dpt diselamatkan..tapi klu x buat preventive maintainace berkala, mungkin life jacket pon boleh rosak!!
ReplyDeleteaik, topik yg berat ni
ReplyDeleteini seriousss..!
not so sanusi lah :p
Ya loh..
ReplyDeleteThis one topik berat tapi kena cakap jugak sbb dah terpanggil untuk mengatakan sesuatu.
So ni pttnya take note by those yg in charge n involve acara air r...kalo psal bot nelayan yg karam tu cena??
ReplyDeletenelayan pon kna pkai life jacket.
ReplyDeletebyak yg tak pkai langsung.
kerajaan kna buat undang2.
semua kna ikut.
hi.. salam kenalan.. jom join contest sy.. http://wiratlc.blogspot.com
ReplyDeletewiraTLC,
ReplyDeletehi salam blogger!
ok.