My Other Side of Head (Creative Writing, poetry etc))

Wednesday, January 6, 2010

Is your beef Halal?


Ini kisah benar yang berlaku semasa penulis kerja di hotel dalam tahun 1990 sebagai pelayan di restoran (coffee house). Dialog dalam bahasa Inggeris dan cerita ini sengaja ditulis secara santai.

Pada suatu petang yang tak berapa buzy sebab room occupancy dalam 50%. Kerja kat beach resort bukan sepanjang tahun full house. Lepas musim salji hotel pun sunyi. Bolehlah 'mengular' sikit. Tapi yang sedihnya service point ciput saja. Gaji pun jadi ciput.

Waktu makan malam, adalah satu couple, guest dari Arab panggil aku. Diorang nak order makanan. Aku pun menghampiri si suami dan dia pun bertanya, Dengan slang Arab, "I want to have steak" Aku pun bertanya ikut skrip 5 Stars, "How would you like your steak to be done, Sir?" Dia jawab, "Well done, but I want to check with you, is your beef halal?" Aku pun jawablah dengan confident tahap gaban, "Yes sir, definitely, we only use halal meet imported from Australia."

Dia buat muka poyo sambil menyoal, "Are you sure?" Aku pun jawab ikut skema 5 Stars, "I am very sure Sir, but anyhow, I will show the label for you". Aku pun masuk kitchen dan ambil paket sirloin steak dan bawa ke depan. Aku terus tunjuk kat pak Arab tu label yang tertulis logo halal dari rumah penyembelihan Australia. Dia terus cakap kat aku,"Thank you very much, now I am satisfied". Aku pun rasa lega.

Banyak songeh sangat Pak Arab ni. Aku pun terus tanya minuman dia, "What would you like to have for a drink, Sir?" Dia pantas menjawab,"1 Heineken please" Aku terkejut biawak dan mengulangi soalan untuk kepastian, "I repeat your order Sir, 1 Heineken Beer" Dia terus cakap dengan selamba, "Yes, please" Aku pun menelan air liur dan menyumpah dalam hati. "WTH is he trying to do here?"

Morale of the story:
-WTH, musang tetap musang walaupun ditutup dengan bulu ayam palsu!!!.

6 comments:

  1. kat botol haineken beer tu kan ader cop halal.. (versi arab!) hehehee..

    ReplyDelete
  2. Dia dok belasah beer hari2 smp x pening dh... (immune) kira halal lah bagi dia..

    ReplyDelete
  3. kuang asam pnya pak arab...

    ReplyDelete
  4. Ada juga manusia macam ni..Heran sungguh.

    ReplyDelete
  5. memang WTF pak arab 2..mau bg roundup je.

    ReplyDelete
  6. bagi roundup?? Arwah la dia.. hehehe, takdan tobat!

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.